Преди няколко дни Център "Фонд за лечение на деца" публикува отчета си за първите шест месеца на 2015-та година. В цифрите няма сензации.
Над 650 деца са били подпомогнати.
Малко над 6 млн. лева са изразходени за изпращането на тежко болни деца
в чужбина, както и за заплащане на медицински изделия и медикаменти за
лечение в България, които не се плащат от НЗОК. Разходите
за издръжка на Фонда са 190 хил. лв.
182
деца са били изпратени на лечение в чужбина, а 471 са били
подпомогнати, за да се лекуват у нас от януари до юни. За изпратените в чужбина деца Фондът е похарчил малко над 3,36
млн. лв, а за подпомагане в България са изразходвани около 2,53 млн. За първото полугодие той е
финансирал 10 трансплантации на деца в чужбина, 7 от които -
костномозъчни.
В отчета на Фонда се подчертава, че
наложилата се през последните 5 години тенденция за увеличаване броя
на кандидатстващите за подпомагане се запазва. За първите шест месеца
на 2015година в ЦФЛД са постъпили 737 заявления. За сравнение, за същия
период на 2014 те са били 696, а през 2013-а - 655.
Най-често
българските деца заминават за лечение в Австрия, Германия и Франция, а
когато става дума за страни извън Европейския съюз, най-честите
дестинации са САЩ, Турция и Израел.
Заслужава си да се обърне повече внимание на
изводите отвъд цифрите.
Документът, логично, е написан на езика на администрацията, и за незапознатите с дейността
на ЦФЛД би било трудно да открият сигнални знаци в него. Такива обаче не липсват.
От институцията отбелязват, че заради нарасналия брой
българчета, които се нуждаят от лечение в чужбина, Фондът все по-често
получава откази за прием в някои чуждестранни клиники заради липса на
капацитет. Обикновено това са утвърдени и реномирани европейски лечебни заведения, в които - освен че получават най-доброто възможно лечение - българските деца се лекуват и срещу символични суми, тъй като се използва европейска система за разплащане със специален формуляр S2. По-лесно оферти се получават от болници извън ЕС, където нашите пациенти (съответно Фондът) заплащат в пъти по-високи суми.
В случая обаче разходите са въпрос от второстепенно значение.
Основният сигнал, който администрацията на ЦФЛД дава в доклада си, се отнася до
понижаващите се възможности на българското здравеопазване.
"И в момента три деца, нуждаещи се от костномозъчна
трансплантация, не могат да заминат, тъй като не се намира чуждестранно
лечебно заведение, което да се съгласи да ги приеме", пише в доклада. Зад това изречение (и фактът, че за половин година 10 деца, нуждаещи се от трансплантация на костен мозък са търсили помощ за лечение навън), стоят фундаментални организационни, кадрови и финансови проблеми на системата.
Както заинтересованите в тази сфера знаят, у нас има един единствен действащ център, в който се извършват трансплантации на костен мозък на деца. Това е СБАЛДОХЗ (по-позната като клиниката на Бобев, макар професорът да се оттегли от активна работа). Практиката до скоро беше част от трансплантациите да се извършват там, а само особено сложните случаи, изискващи комплексни познания, опит и оборудване, да се изпращат в чужбина. Клиниката обаче се задъхваше все повече, тъй като заплащаните от държавата 40 000лв. за трансплантация просто не стигаха. Нито за осигуряване на лабораторните диагностични и лечебни процедури, предшестващи трансплантацията, нито за високо специализирания и отговорен труд на медицинския екип. И накрая просто спря. Оказа се, че компетентните медицински сестри са напуснали, а да се наемат и обучат техни заместници е меко казано предизвикателство, поради недостига на два основни ресурса - време и пари.
Именно Фондът беше институцията, която настоятелно обърна внимание на този факт пред здравното министерство. Вследствие на това, за по-малко от месец, министерството
вдигна сумата, която плаща за извършване на такава трансплантация от 40
000 на 100 000 лева.
Дали обещаването на едни пари ще е достатъчно, за да се решат проблеми, наслагвани с години, предстои да видим. На първо четене обаче изглежда оптимистично - 1) защото една институция се опитва да даде системно решение на проблем, за който не отговаря пряко; 2) защото ресорното министерство чува и реагира в спешен порядък. Все редки и неочаквани за българската система събития.
И още един факт от доклада за шестмесечието ми направи впечатление.
В частта "Приходи" Фондът
отчита
6,81 млн. лева за първото полугодие на 2015-а, само 60 000 от
които са от дарения. Приходите от дарения в бюджета на институцията не
са се променили съществено спрямо предишни години, въпреки че в края на миналата
година беше стартирана инициативата DMS FOND. Вече
всеки може да направи дарение чрез изпращане на дарителски смс с текст
FOND на номер 17 777. От 2010г. насам Фондът работи много добре и неотменно повишава броя на подпомогнатите деца всяка година, като в периода 2010 - 2013г говорим за удвояване на броя подпомогнати малки пациенти на годишна база. В крайна сметка сравнението 2010/2014 показва, че броят подпомогнати деца се е увеличил над 4 пъти, докато разходите са нараснали само два пъти. Въпреки тези резултати (които - смятам - са положителен прецедент за българска държавна институция), доверието в Център "Фонд за лечение на деца" упорито не успява да отлепи от дъното и институцията да бъде припозната от дарителите като надежден партньор. Причините за това са много. Започват с неразумните опити за политическа намеса в управлението на институцията през годините (налагането на лимит на отпусканите средства, безпринципната смяна на директора), минават през липсата на какъвто и да било ангажимент на МЗ да подпомогне комуникационната политика на Фонда, и завършват с първичното недоверие на българските граждани към институциите изобщо.
Всъщност липсата на дарения - поне според мен - е само маркер, червен флаг, който да алармира за неоправдано ниското обществено доверие. Същинският проблем на ЦФЛД е, че колкото по-малко се знае за работата му, толкова по-уязвим е за злонамерени атаки - както от недомислили здравни министри, така и от неудовлетворени родители.
Няма коментари:
Публикуване на коментар